יום חמישי, 21 במאי 2020

מכת חום בכלבים - מניעה וטיפול

הקיץ הגיע, עצבני ובועט מתמיד. 
החמסין שחווינו השבוע הוא תזכורת שעלינו לחשוב על הכלבים שלנו ועל הרגישות שלהם למכות חום.
טמפרטורת גוף נורמלית של כלב נעה בין 38.0-39.3°. 
מכת חום מתרחשת כאשר טמפרטורת הגוף מתחילה לטפס מעבר לטווח זה. 
מעל 41.0° זהו מצב של סכנת חיים.

חוסר התמצאות, חום, דופק מהיר, הקאות ושלשולים, לשון נפוחה בצבע אדום בוהק הם בין התסמינים הנראים בכלבים הנמצאים בשלב התחלתי של מכת חום. 
ככל שהמצב מחמיר, הם עלולים להתמוטט, לפרכס, צבע הלשון עשויה להפוך סגולה, כחלחלה או חיוורת והם אף עלולים למות.
כלבים, בניגוד לאנשים, כמעט ולא מזיעים. 
בלוטות הזיעה היחידות שלהם נמצאות בכריות כף הרגל. 
הדרך של כלבים להיפטר מעודף חום היא על ידי התנשפות, אולם לשונם אינה יעילה מספיק כשמדובר בחום עז ובמיוחד כשמשולב עם לחות גבוהה.



כלבים פעילים כמו בורדר קולי (Border Collie), רועים (Shepherd) או רטריברים (Retriever), המסוגלים לרוץ לעד, יכולים בקלות לקרוס ממכת חום כתוצאה מכך שהגוף מייצר יותר חום מהחום שהוא מסוגל להיפטר ממנו.
כלבים הסובלים מעודף משקל נמצאים בסיכון גבוה יותר למכת חום במזג אוויר קיצוני זה גם בפעילות הגופנית הקלה ביותר.
גזעים פחוסי חרטום (ברכיצפליים - brachycephalic) כמו פאגים, בולדוגים, בוקסרים, פקינזים, שיצואים, נמצאים בעמדת נחיתות מבחינה אנטומית, ומצבם יכול להסתבך במהירות, אפילו ללא פעילות גופנית. נחיריהם הצרים, החך העבה והכבד ודרכי האוויר הצרות עלולים לגרום לסירקולציה קלוקלת של אוויר ובכך לסבול מהתחממות יתר במהירות.

אם הכלב שלכם מראה סימנים של מכת חום ואתם רחוקים מהבית, הביאו להם מים קרירים לשתות, עברו לצל, אם הסביבה מאפשרת הכניסו אותם למקור מים קריר כמו ים, אגם או נחל. 
אם אתם קרובים לבית, הכניסו אותם פנימה, בדקו את טמפרטורת הגוף שלהם (רצוי דרך הרקטום. טמפ' בין 39.5-41.0° יכולה להעיד על שלב של "תשישות חום". מעל 41.0° פירוש הדבר מצב של סכנת חיים- "מכת חום"). 
דאגו לאוויר ממוזג בחדר. 
אם ישנה אפשרות, הכניסו אותם לאמבטיה במים בטמפרטורת החדר או במים קרירים (לא קרים כקרח). במידה ולא, יש להניח מגבות רטובות וקרירות במפשעה, בתי השחי, בטן, פנים, צוואר, דשי אוזניים בניסיון לקרר אותם ולהוריד את טמפרטורת הגוף.
לאחר מכן יש להגיע לוטרינר; כלבכם יצטרך מתן נוזלים רבים לוריד (IV) על מנת לצנן את הגוף, למנוע התייבשות ומצב של שוק פיזיולוגי ובכדי למנוע נזקים לאיברים פנימיים ומוות. 
בעלי חיים אלו צריכים להישאר בהשגחת וטרינר לצורך בקרה עד שהם יוצאים מכלל סכנה.



יש לזכור שניתן למנוע מכת חום! אל תפעילו גופנית את הכלב שלכם במזג אוויר חם או בלחות גבוהה מאוד. כלבים בעלי עודף משקל, גזעים ברכיצפליים וכלבים עם מחלות קודמות בלב או בריאות, צריכים להישאר בבית עם מיזוג אוויר ולצאת לטיולים קצרים עדיף בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב.
לעולם אל תשאירו את כלבכם במכונית במהלך הקיץ, אפילו עם חלונות פתוחים, גם לא ל"דקה". 
אם יש לכם סידורים, צרפו אותם אליכם לסיבוב.

בנימה אישית, שום דבר לא גורם לי, כוטרינר וכבעל חיות מחמד, לאבד עשתונות כמו לראות בעל כלב על אופניים שמריץ את כלבו אחריו במלוא המהירות באמצע היום בחום של הקיץ. 
כלבים לא יכולים להתמודד עם חום כמו שאנשים מתמודדים!!
דאגו לכלבים שלך; הימנע ככל האפשר מהחום והלחות ותכננו בחוכמה את זמני הפעילות הגופנית ומסלולי ההליכה שלכם.

ד"ר דיויד כהן
מרפאת vets4pets, יפו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.